2016英語リスニング:第4問B

第4問B
Question No.23 to 25

Ichiro:
So, Reina, what would you do if we had five million yen to improve our school?
「レイナ、私たちの学校をより良くするに500万円があったとしたら、どうしますか」

・仮定法過去が使われている文です。

Reina: Hmm. I can think of so many things, Ichiro.
「うーん、色々考えられるわ、イチロー」

One idea would be to put a roof over the bicycle parking are.
「1つのアイデアは、駐輪場に屋根をつけることです」

Don’t you hate it when it rains and your bike gets wet?
「雨が降って自転車が濡れるの嫌じゃない?」

We could also put some picnic tables on the grassy area over by the bike stands.
「自転車スタンド近くの草におおわれた地帯にピクニックテーブルを置くのも良いと思う」

That would give students a place to have lunch or hang out after school.
「そうすると、生徒が昼食を食べたり、放課後集まったりする場所ができます」

・hang out (場所に)集まる

And we could make the entrance look a lot nicer.
「それと、玄関をもっと見栄えをよくすることができるでしょう」

What about painting it a bright color and buying some plants and flowers?
「玄関を明るい色に塗って、植物や花を買ってくるのはどうでしょう」

Ichiro:
Well, those are all great idea, Reina.
「レイナ、すごいアイデアだよ」

I especially like putting a roof over the bicycles.
「僕は特に駐輪場に屋根をつめるのが気に入ったよ」

But to tell the truth, if we had that much money to spend, I think it’d be better to spend it on one big thing rather than a lot of little things.
「でも実のところ、そんなに使えるお金があるなら、たくさんの小さいことに使うよりもむしろ、1つの大きなことに使う方が良いと思う」

・it'd = it would
・rather than ~ ~よりもむしろ…

Reina:
Oh, yeah. Good point, Ichiro.
「そうだね。良いこと言ったね」

Ichiro:
I think it’d be better if we had free Wi-Fi everywhere in the school.
「学校のいたるところにWi-Fiがあると良いと思うんだ」

Internet access would help us study more.
「インターネットが使えるのは、私たちが勉強するのをもっと促進するよ」

We could get a lot of information that would help us with our homework, and there are so many educational websites that are usually free.
「宿題の手助けとなるたくさんの情報を手に入れることができるし、無料の教育的なサイトもたくさんあるし」

・a lot of information that のthat は主格の関係代名詞。
・so many educational websites that のthatも主格の関係代名詞
・free 無料の

Best of all, we could chat with the students at our sister school in Australia.
「一番良いのは、オーストラリアの姉妹校の生徒とチャットができることです」

Don’t you agree, Mayuko?
「そう思わない、マユコ?」

Mayuko:
Well, that’s a pretty good idea, Ichiro, but the library has Internet access, and most students already have smartphones or tablet PCs.
「とても良いアイデアだと思うよイチロー、でも図書館でインターネットが使えるし、大部分の生徒はもうすでにスマホやタブレットを持っているよ」

I think it’d be better to buy solar panels instead.
「代わりに太陽光パネルを買うのが良いと思う」

That electricity could be used all over the school - we could have hot water in the winter and air conditioning in the summer.
「その電機は学校中で使えるし。冬にお湯が使えたり、夏にエアコンが使えたりするだろうし」

Oh, I know!
「あ、わかった」

We could make a roof for the bicycles out of the solar panels.
「太陽光パネルから駐輪場の屋根を作れるよ」

・make (something) out of ~ ~から…を作る

That would kill two birds with one stone!
「一石二鳥だね」


問23
Which of the following was proposed in the discussion? (23)
「議論の中で次のうちどれが提案されているか」

・propose 提案する

①Buying tablet PCs.
「タブレットを買う」

②Installing solar panels.
「太陽光パネルを導入する」

③Painting the picnic tables.
「ピクニックテーブルにペンキを塗る」

④Sending students abroad.
「生徒を海外に送る」


問24

What improvement do all the speakers like? (24)
「話し手全員が気に入った改良点は何か」

①A bicycle parking roof.
「駐輪場の屋根」

②Flowers near the entrance.
「玄関近くの花」

③Grass in the school yard.
「校庭の草」

④New picnic tables.
「新しいピクニックテーブル」


問25

Which of the following do Ichiro and Mayuko have different opinions about? (25)
「イチローとマユコの意見が違っているのは、次のうちどれか」

①Buying more library books.
「もっと図書館の本を買う」

②Installing air conditioning.
「エアコンを導入する」

③The need for school-wide Wi-Fi.
「学校中で使えるWi-Fiの必要性」

④The value of educational websites.
「教育的サイトの価値」
関連記事

コメントの投稿

非公開コメント

main_line
main_line
プロフィール

batmitzvah

Author:batmitzvah

最新記事
最新コメント
最新トラックバック
月別アーカイブ
カテゴリ
カウンター
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
QRコード
QR